Skal de malerier du køber være i en ordentlig kvalitet ?
Det kan være du synes, det er et mærkeligt spørgsmål. Fordi selvfølgeligt skal dit maleri være i en ordentlig kvalitet. Men kvaliteten af et maleri, og de materialer det er produceret af, er ikke altid umiddelbar lige sådan at vurdere. Hvis ikke du har en stor erfaring med at se på og købe kunst.
Det er utroligt ærgerligt at købe et malerier, du har forelsket dig i. For efter et par år at opdage, at farverne er blevet matte, at blindrammen buer ud fra væggen, eller at lærredet hænger uden mulighed for efterspænding.
Så her får du lidt tips til hvordan du checker, om det maleri du er interesseret i, er lavet ordentligt. Så du også har glæde af det mange år fremover.
Der er 4 forskellige faktorer, som har betydning for maleriets kvalitet og holdbarhed: Kompositionen, kvaliteten af lærredet, kvaliteten af blinderammen, samt kvaliteten af malingen der er anvendt i processen.
Et maleri, der er lavet af en professionel kunstner, vil have en homogen komposition. Hvor der er taget hensyn til ALLE områder og detaljer af kunstværket. Også de områder, der ikke lige umiddelbart er i fokus, har fået opmærksomhed. Så de komplementerer værkets centrale dele. Og resultat er en helstøbt oplevelse med masser af dybde og interessante detaljer.
Det betyder samtidig at værket er langtidsholdbart, og selv efter mange år giver dig glæde og inspiration.
Jo længere du har ejet et maleri, jo mere kigger du på det. Og derfor vil fejl eller mangler i kompositionen blive opdaget af dig på et tidspunkt. Så det er bedre du bruger tid på en grundig gennemgang af maleriet, inden du køber det.
Du kan stille kunstneren spørgsmål om blandt andet: hvad tankerne bag motivet er, hvad tankerne er bag den måde farver er sat samme på, objekter og figure der virker forkert i forhold til hovedmotivet, proportioner der ikke er helt i orden, og hvad du ellers synes der er af indtryk som stikker lidt af.
Lærredet bør være i en god kvalitet. Det kan være i hør, bomuld eller polyester, eller et mix.
Forskellen mellem de 3 lærredstyper er, at hør har en finere, glattere tråd der betyder at vævningen er tættere. Det er derfor bedste egnet i situationer, hvor kunstneren vil vise meget små realistiske detaljer af landskaber og mennesker.
Bomuld er generelt billigere end hør, og det har en grovere tråd, der giver et lærred med en mere grov struktur i vævningen.
Polyester er oprindeligt startet som en billigere version af bomuld. Det har – lidt uretfærdigt – fået et dårligt ry, som billigprodukt. Det er det ikke kun i dag, hvor polyester lærreder også findes i en høj kvalitet. Fordelen ved polyester er, at det er meget stærkt og uelastisk. Og det udvider og trækker sig ikke sammen som naturfibre gør, når de bliver udsat for svingninger i temperatur og luftfugtighed.
Så valget af fiber er i høj grad en smagssag, og et valg efter hvad der er kunstneren vil male.
Hvad der er meget vigtigere end hvilken fiber der er anvendt, er at det er vævet meget tæt samt at tråden er homogen i tykkelsen. Derfor er det godt med en høj lærredsvægt – typiske bliver den målt i gram/kvadratmeter. Og lærredet må meget gerne have en vægt på minimum 400 g/m2. Jo større maleriet er, jo vigtigere er det med en høj lærredsvægt.
Heruder kan du se 2 eksempler på lærredskvaliteter: Til venstre er der vist et kinalærred i 100% polyester. Og det er tydeligt at strukturen ikke er helt tæt, og at tråden er noget ujævn. Til højre er vist et 60% bomuld/40% hør lærred, og her ses det tydeligt at vævningen er tættere og finere, og tråden virker mere jævn.
Blindrammen skal først og fremmest sørge for, at lærredet er spændt tilstrækkeligt ud. Så det ikke hænger løst og kan bevæge sig frem og tilbage. Og så skal blindrammen udgøre en stabil ramme der gør at maleriet hænger pænt lige på væggen.
Den bedste måde at sikre det på, er ved at anvende europæisk stavlimet knastfrit fyrtræ. Så undgår man rammer der buer og lærreder der hænger.
Spørg kunstneren hvor vedkommende køber sine opspændte lærreder henne, og kig også selv bag på malerierne.
På de viste fotos herunder kan du se i øverste række en kina-blindramme sammenlignet med en europæisk stavlimet fyrtræ. Det er tydeligt at kvaliteten af træet er bedre, og større dimensioneret i fyrtræet. Hvor kina-listen er 3 cm bred, så er fyrlisten 4 cm bred.
I nederste række er hjørnerne vist fra bagsiden. Kina-binderammen er samlet uden mulighed for senere efterspænding. Fyrtræet har mulighed for efterspænding, hvis det er nødvendigt.