Hvordan laver du et maleri ?

Mange kunder og kunstnerkollegaer er nysgerrige, med hensyn til processen med at lave et maleri.

Her kan du læse lidt om, hvordan jeg starter et nyt maleri op – hvad der er for overvejelser jeg har inden jeg gør i gang, og hvordan processen ser ud.

Inden jeg er startet op med selve maleprocessen. Så har jeg gjort mig en del overjelser om, hvordan værket skal se ud med hensyn til motiv, farver og komposition.

Det næste skridt er så at klargøre de forskellige remedier jeg vil anvende. Det kan være de værktøjer jeg vil bruge, samt hvilke typer maling og hvilket farver der er de primære.

Så kommer klargøringen af det tomme lærred. Her er det ofte nødvendigt med en ekstra gang gesso, for at sikre malingen hænger fuldstændig fast. Det er specielt vigtigt ved store malerier. Og så kan det være, at lærredets overflade bliver behandlet med vand eller forskellige medier. Så jeg kan lave de effekter, jeg ønsker.

Herefter bliver lærredet ført igennem den proces jeg har planlagt. Ofte starter det med en skabelse af en struktur, hvorefter der bliver lange en grundlæggende maling på samt andre planlagte effekter.

Nu er lærredet klar til næste skridt i processen, hvor motiv, farver og komposition bliver skabt.

Ovevejelser før jeg starter på et nyt værk

Mange kunstnere møder det tomme lærred med stor frygt. De har problemer med at få startet processen med et nyt maleri. Få fastlagt hvad de gerne vil male motivmæssige, hvilke farver de vil anvende, og hvordan kompositionen skal sættes sammen. Og så få startet på lærredet med at påføre den første maling og de indledende streger.

Jeg har aldrig selv haft problemer med det. Mit hoved arbejder konstant med nye idéer. Den største udfordring for mig ligger mere i, at få sorteret i idéerne, så jeg kun bruger tid på de bedste af dem. Og får dem udviklet til et godt fundament for et – forhåbentligt – flot slutresultat.

Grundlæggende har jeg ikke en forventning om, at processen forløber perfekt hele vejen igennem. Der opstår altid uforudsete udfordringer, som der må tages hånd om. Og hvis jeg ikke er helt tilfreds med den måde kunstværket udvikler sig på. Så kan jeg altid lave de nødvendige tilpasninger, der gør at jeg kommer tilbage på sporet igen.

Hvad er det værste der kan ske?

At jeg ikke kommer videre i processen og må male et nyt motiv forfra. Så har jeg ganske vidst brugt en del maling, men samtidig lært en masse om hvad der IKKE virker og hvad der virker.

Har du udfordringer med at komme i gang med den kreative udvikling og et tomt lærred. Så finder du mange steder på nettet, hvor du kan blive inspireret til at komme i gang.

Det er altid fornuftigt at studere en eller flere kunstnere, der bevæger sig i det samme kunstneriske univers som dig selv. Og så følge dem på Pinterest, Facebook eller Instagram for at se hvordan de griber det an.

Jeg finder selv inspiration til mine værker rundt omkring i naturen – det kan være farver, farvesammensætninger, symboler, strukturer og former. Enten hjemme i haven, på rejser eller cykelture.

Her se du et par af de steder jeg har været, og taget fotos der senere er anvendt i forbindelse med skabelse af et maleri. I det øverste har anvendt en kombination af farverne. Og i det nederste har jeg brugt linjerne og perspektivet med dybden til placering af elementerne.

Lav et maleri - inspiration i haven
Lav et maleri - inspiration rejser

Sådan starter jeg på et tomt lærred

Her er jeg startet med to bomuldslærreder i 40×120 cm, der begge har en smal 20 mm blindramme.

Indtil videre har jeg ikke overvejet, hvad det endelige motiv skal være. Udgangspunktet er en idé om, hvordan jeg kan sammensætte forskellige farver, sturkturer og kontraster i en abstrakt verden.

Hvordan laver du et maleri ?

Elementer som symboler, former eller handling og bevægelse er der ikke lavet overvejelser om endnu. Og det er en åbent spørgsmål, i hvor høj grad de bliver tilføjet på et senere tidspunkt.

Det er en komtinuerlig proces at kreere et maleri. Idéen og tankerne bag holder ikke altid, så der er altid den mulighed, at jeg ender et helt andet sted end tiltænkt fra starten af.

Selve opstarten på et tomt lærred kan variere meget, alt efter havd der er jeg vil med kunstværket. Men oftest starter processen på én af de her 5 måder, alene eller i kombination:

jeg maler en eller flere grundfarver.
jeg tegner motiverne op med blyant, tusch, pasteller eller kridt.
jeg bruger neutral eller farvet strukturpasta.
jeg anvender malemedier, bl.a. blød og flydende gel.
jeg starter med at gøre lærrederne våde, og tilføjer lidt farve.

Hvordan laver jeg en struktur på lærredet ?

På de her 2 lærreder har jeg brugt to typer strukturpasta.

Én type i yderkanten med store sandkorn, som giver et rustikt udtryk. Og én i midten med en papirs-lignende masse, der giver en sammenhængende lidt trevlet grund.

Samlet betyder det, at overfladen har en stor variation. Og senere kan danne grund for udvikling af mange forskellige spændende detaljer og kontraster.

Hvordan laver du en bund i et maleri

De to pastaer har jeg ikke farvet ind, inden de er lagt på lærredet. Jeg skal bruge en hvid baggrund, fordi jeg her anvender en del transparente farver.

Hvis min baggrund ikke er helt hvid, så viser de transparente farver ikke den variation, jeg vil have frem i farvetonerne. Selvfølgeligt er det muligt at male med transparente farver på en uigennemsigtig farvet baggrund. Men det endelige resultat kan let blive lidt mudret, og farverne og nuancerne bliver vanskelige at skelne fra hinanden.

At lave transparente farver i flere lag er derimod en rigtig god idé. Det giver en utrolig stor variation i farvetonerne og tilføre billedet en stor dybde.

De 2 sturkturpastaer er lagt på med spartel og pensel – med en løs lidt tilfældig hånd – indtil jeg har fået en struktur med god variation.

Hvordan lægger jeg grundmaling på ?

Nu er det tid til at lægge den maling på, der udgør bunden:

I første omgang laver jeg et lag maling med sort farve, i yderkanten på alle fire sider.

Jeg arbejder malingen godt ind i lærred og struktur, så de er fuldstændigt mættet. Det er vigtigt, da der ovenpå den sorte farve senere bliver lagt tynde lag i andre farver. Formålet er at få det transparente rustikale look, som jeg gerne vil have danne grundtonen.

Hvordan laver du en grundmaling i et maleri

Herefter lægger jeg forskelige farver på i den øverste del af de to lærreder: Den ene bliver malet råhvid og den anden petrol.

Der er brugt spraymaling, fordi det giver mulighed for en stor variation i gennemsigtigheden i malingen. Og samtidig har jeg sprayet med en kontrastfarve gennem et fintmasket net, da det tilføre lidt forskellige mønstre.

Nu får de to farver petrol og råhvid et støvet antikt look, når de bliver lagt ovenpå en mørk farve – som sort i det her tilfælde.

Her er 3 fotos med detaljer af, hvordan maleriet ser ud nu – tæt på – med struktur og grundmaling.

Indtryk af processen med at lave et maleri

Med struktur og grundmaling har jeg skabt et godt udgangspunkt, for den videre proces med at skabe et flot kunstværk.

Så næste trin i processen bliver nu at gå i gang med motiv, farver i de mellemliggende lag og kompositionen.

Og til sidst kommer så den endelige finish samt efterbehandling, inden værket er helt klar til offentliggørelse.

Jeg håber artiklen her – hvordan laver du et maleri ? – har givet lidt indsigt i, hvordan jeg griber processen an. Og jeg håber du fået lidt inspiration til, hvordan du selv arbejder med din kunst.

Læs artikler på bloggen:
Læs om de store malerier:
Alle malerier i webshoppen:
Retur til forsiden:
Close Menu
×

Cart