Hvordan laver du et maleri ?
Lær at male​

Michael Lønfeldt

Lær at male

Det at lave et maleri er både ret underholdende og fantastisk afslapning. Hvor du har mulighed for at fordybde dig i projektet, og slippe lidt væk fra hverdagen.

Her kan du lære hvordan du maler abstrakt.

Artiklen er skrevet til dem, der gerne vil hygge sig med sit helt eget maleprojekt. Og til dem der gerne vil bruge det som familiehygge sammen med børnene.​

Maling
Værktøjer
Maleteknik
Maleproces

Først er der et afsnit med en gennemgang af, hvad det er for materialer og værktøjer du kan bruge. Der er et utroligt mange forskellige materialer og varianter, der er mulighed for at købe. Her hjælper jeg dig med at snævre ind til de grundlæggende materialer, som er nødvendige for at komme godt i gang. Og så kommer jeg med tips til værktøjer og redskaber som er nyttige.

Derefter skriver jeg om, hvad det er for maleteknikker du kan bruge. Og hvordan du bruger dem for at få et godt resultat.

Så kommer der lidt om hvordan du gennemløber processen for at få et tilfredsstillende resultat. Hvordan laver du en komposition til et abstrakt maleri. Hvordan finder og vælger du de motiver du vil male. Hvilket farver skal du bruge og hvordan opbygger du maleriet er også vigtige beslutninger.

Til sidst får du et eksempel på hvordan jeg selv starter et nyt maleri op – hvad der er for overvejelser jeg har inden jeg gør i gang, og hvordan min proces ser ud.

Materialer

Der er utallige typer materialer du har mulighed for at bruge når du skal lære at male. Kun fantasien sætter grænser for det. De vigtigste, som bliver behandlet her er: Hvilken grund skal du male på? Hvilke typer maling skal du anvende? Er der andre medier du skal bruge? 

Malegrund

Det er muligt at male på mange forskellige grunde. De mest almindelige er papir, træplade og opspændt lærred, men der er også andre mere eksotiske grundmaterialer som eksempelvis gamle LP plader, akrylplader, papplader og glasplader.

Jeg anbefaler at du bruger lærred opspændt på ramme. Fordi det er en stabil grund, som giver mange forskellige muligheder for påvirkning, uden at det går i stykker. Og så hænger malingen godt fast på den fine eller grove struktur i vævningen. Det er helt i orden at købe de billiste lærreder, som det er muligt at finde i de største supermarkeder, byggemarkeder og hobbymarkeder.

Jeg anbefaler en størrelse på omkring 60×60 cm. Fordi det giver større potentiale for de kreative udfoldelser med farver og motiv, set i forhold til de helt små lærreder på 30×30 cm og 40×40 cm, hvor det hele bliver meget småt og fint.

Maling

Der findes forskellige typer maling, som hver har deres fordele og ulemper:

Akrylmaling
Oliemaling
Akvarelmaling
Airbrushmaling
Spraymaling

Jeg anbefaler at du bruger akrylmaling til at starte med, når du vil male abstrakt.

Fordi det er er let at arbejde med, det tørrer hurtigt så du ikke skal vente flere dagen inden et lag er tørt og maleriet kan bearbejdes igen, det er ugiftigt, der er relativt let at rengøre efter, og så er det billigt.

Akvarelmaling giver et helt andet mere afdæmper udtryk, og lægger op til anvendelse af meget fine detaljer. Og de andre typer maling kræver en ret stor malerisk kunnen for at anvende dem med et godt resultat. Og så er de også sværere at rydde op efter, så de er ikke velegnet til at lave ved spisebordet i stuen.

Når det drejer sig om kvaliteten af farverne, så bliver der overordnet set skelnet mellem 3 forskellige kvaliteter: kunstnerkvalitet, studiekvalitet og skolekvalitet. Forskellen mellem de 3 kvaliteter ligger i om der er brugt ægte pigmenter og hvor stor en andel der er i malingen af dem.

For nybegyndere, hobbyprojekter og familiehygge ved spisebordet, så er der ingen grund til at købe de hundedyre 1. kvalitets kunstnerfarver. Fordi de kræver en del øvelse og kendskab til, hvordan maling og farver arbejder sammen, for at kunne bruge dem. Så køb roligt den billige maling til at starte med. Og opgrader så senere når du har fået mere øvelse.

Vil du gerne lære lidt mere om de 3 malingskvaliteter og hvilken betydning de har for dit maleri, så kan du læse mere om dem her:

Generelt er malingen drøj i brug og holder godt. Så der er ingen grund til at købe store 500 ml flasker. 1-2 personer vil have nok til et hyggeprojekt i 20 ml tuber. 3-5 personer vil have nok i 60 ml tuber.

Hvis du vi bruge lidt mere på malingen, så kan du få maling i studiekvalitet til 150-200 dkk for 10 tuber med hver 20 ml i forskellige farver. Ellers koster den billige skolemaling typisk 12-15 dkk for 60 ml.

Farver

Grundlæggende er der kun brug for 3 farver – rød, blå og gul – og så sort og hvid. Med dem som basis kan du blande dig frem til alle andre farver ved hjælp af et farvehjul.

Synes du ikke det er sjovt at blande farver selv, eller giver det ikke værdi til familiehyggen, så find 8-10 farver som du gerne vil bruge. Rød, blå, gul, hvid og sort, og 3-5 farver ydeligere efter eget valg Det specifikke farvevalg afhænger af dine personlige preferencer og hvad det er for en type motiver du tager udgangspunkt i. Personligt har jeg haft meget glæde af følgende farver:

Citrongul
Phthaloblå
Kadmiumrød
Magenta
Phthalogrøn
Lyseblå
Lysegrøn
Lilla
Sort
Hvid

Med sort og hvid er det let at tone de andre farver lysere eller mørkere. Når du bruger farverne i flere farvetoner, så tilfører det maleriet mere variation og dybde.

Andre medier og materialer

Den vigtigste ting her er at have 2 bægre med vand stående. 

Det ene bæger bliver brugt til pensler der har maling på dem, men som ikke lige bliver brugt. Det andet bæger er til at dyppe penslerne i, hvis du gerne vil have malingen lidt mere flydende. Det kan være en fordel når du laver fine farveovergange, og når malingen skal være transparent.

Ideer til flotte malerier - lær at male abstrakt

Værktøjer

Grundlæggende er der 3 forskellige værktøjstyper, som du kan have meget glæde af: Pensler, spartler og øvrige redskaber. 

Igen er det kun fantasien, der sætter grænser for hvad det er for værktøjer og redskaber, som du kan anvendt til at lave strukturer og bevæge malingen rundt på lærredet med. Og det kan være sjovt at bruge mange forskellige remedier for at se hvordan de virker. Men det tager tid at eksperimentere, så som nybegynder er det bedre at bruge tiden til at blive en bedre maler.

De værktøjer og redskaber jeg her har listet op, er alle nogle som jeg selv har gode erfaringer med og anvender i mit daglige arbejde med malerierne.

Pensler

Der findes et hav af forskellige pensler, der har forskellige måder at fordele malingen på. De har alle deres fordele og ulemper. Her er nogle af dem: kattetungepensel, filbertpensel, lakpensel, vinkelpensel, fladpensel, rundpensel, linjepensel, kalligrafipensel, viftepensel, sabelpensel, riggerpensel og svaberpensel.

Penslerne findes med en hel række hårtyper: mårhår, svinehår, syntetiske hår, gedehår, ulvehår, egernhår, kamelhår og hestehår. Hårtyperne har forskellige egenskaber med hensyn til længde, diameter og blødhed, hvilket gør dem velegnet til forskellige malinger.

Til at male abstrakt er det ikke nødvendigt med de små fine pensler. Istedet er det bedre at vælge flade pensler i størrelserne 6, 8 og 10. Så er det også en god idé at købe lidt lakpensler i 2-3 cm bredde til at lave bløde farveovergange. Vælg pensler der er lavet af syntetiske fibre, da de er specielt godt egnet til akrylmaling. Og undgå at købe de billige pensler med svinehår. De er virkeligt ringe at male med, og deres hår sidder så dårligt fast at det fælder og bliver siddende på maleriet. 

Pensler til maling af et maleri - lær at male abstrakt - malerier på bestilling

Maleknive og malespartler

Ligesom hos penslerne, så findes der også en masse forskellige maleknive og spartler: små metal maleknive, små plastik maleknive, store malepaletknive, gummispartler, metalspartler og plastikspartler.

Maleknivene og spartlerne bliver lavet i alle mulige former og størrelser. Og efterhånden som du får erfaring med at male, så finder du dine egne farvoritter. Men som nystartet kunstner, så anbefaler jeg at du anskaffer dig 3 forskellige slags spartler og maleknive: Metalspartler i 3 størrelser, plastikspartler med strukturkanter i 3 størrelser, og så et standardsæt små metal maleknive i 5-6 forskellige størrelser. Alle de nævnte spartler og knive kan købes til billige penge i byggemarkeder, hobbyforretninger og hypermarkeder.

Lær at male med spartler - maleteknik

Øvrige værktøjer og redskaber

Udover de nævnte malepensler, maleknive og malespartler så er der en række andre redskaber som er nyttige:

Plastik til afdækning af bordet.
Gummihandsker til beskyttelse af hænderne.
Natursvamp til dupning og opblødning af farveovergange.
Køkkenrulle til optørring af spildt maling og dupning eller fjernelse af farver på maleriet.
Blyanter, tudser, penne og oliepasteller til at tegne og skrive med.

Maleteknikker

De maleteknikker jeg har valgt at nævne her er alle lette at bruge. De giver variation, liv og dybde i dit maleri.

Tørbørste teknik

Tørbørste teknikken handler om at tage en tør børste, og så komme ganske lidt maling på den, og duppe malingen lidt af, inden penslen føres løst og hurtigt henover de områder der skal males.

Det giver en let støvet effekt på farven da den bliver lagt på i et meget tyndt lag. Med lidt øvelse er det også muligt at bruge lidt mere maling på penslen, hvilket giver flere linjer og mere dybde.

Laseringer og lag på lag teknik

Lag på lag teknikken går ud på at fortynde farverne (hvis de ikke er transparente) med maksimalt 30% vand, og så lægge dem på i tynde lag ovenpå hinanden.

Det giver en næste gennemsigtig effekt, hvor der er er stor dybde og variation i farvenuancerne. Den letteste måde at udføre den her maleteknik på, er ved at bruge brede pensler med bløde hår.

Her er et eksempel på et maleri jeg har lavet ved hjælp af lag på lag teknikken:

Ignite I - maleteknikker med akrylmaling

Dubbing teknik

Dubbing teknikken går ud på at duppe farverne på ved hjælp af natursvamp, pensler eller maleknive. 

Det er lettest at anvende maleteknikken med runde pensler, da det giver en god fordeling af de enkelte farver, og den er let at styre. 

Natursvampen giver en mere tilfældig dubning, men samtidig så er den også lidt sværere at styre, da formen er uens og den er større end et rundt penselhoved. 

Maleknive er det sværeste at brug, fordi de har en jævn flade uden struktur. Og de kræver derfor en del øvelse inden det giver et pænt resultat.

Sgrafitto teknik

Sgrafitto teknikken drejer sig om at lave mærker i malingen med forskellige redskaber.

Det er vigtigt at lave mærkerne mens malingen endnu er våd, da det kan være svært at lave dem når farver først er tørret helt op.

Der er ingen grænser for hvad du kan bruge til at lave skrabemærker i dit maleri. Selvfølgeligt kan du bruge malespartlerne, men der er masser af andre værktøjer som giver spændende detaljer, eksempelvis tandbørste, kam, mikadopinde, gaffel og opvaskebørste.

Og efter maleriet er tørt, så kan du bruge sandpapir og ståluld.

Vær forsigtig med teknikken, så du ikke laver huller i dit maleri.

Impasto teknik

Impasto teknikken går ud på at lægge farverne på lærredet i tykke lag og lave struktur i malingen.

Det er en teknik som både kan laves både med malespartler, maleknive og pensler. 

Læg farverne på i klatter rundt omkring på lærredet og brug den brede metalspartel til at fordele malingen. Først på langs og derefter oppefra og ned. De små metal maleknive laver fine detaljer, og kan anvendes til at lave et mønster i malingen. Brug gerne pensler med grovere hår, da det giver mere struktur.

Her er et eksempel på et maleri jeg har lavet ved hjælp af en bred spartel, som har trukket malingen på langs og oppefra og ned:

Firestorm I - abstrakt maleri lavet med impasto teknik

Splatter teknik

Splatter teknikken handler om at lave tilfældige klatter og linjer på dit maleri ved at ryste en pensel med maling på.

Typisk er det enten hvid eller sort maling der bliver anvendt, og teknikken bliver anvendt som topfinish når dit maleri er ved at være færdigt.

Jeg har selv bedst erfaring med at bruge pensler med lange hår. Pas på med at lave det indendørs da det godt kan svine en del.

Ideer til flotte malerier

Når du har købt de materialer og værktøjer du mangler og er klar til at gå i gang med dit maleri, så er det næste vigtige spørgsmål hvor du finder ideer til flotte malerier du kan skabe.

For det første, så tag udgangspunkt i scenarier du er glad for og nyder at kigge på. Det kan være landskaber, storbyer, natur, blomster, dyr, mennesker, biler, motorcykler, håndboldkampe, rockkoncerter eller noget helt andet. Og hvis ungerne eller børnebørnene skal være med så find motiver til dem ud fra hvad der interessere dem. Det kan være et motiv med deres ynglingsperson, eksempelvis Messi i kamp, eller Anna og Elsa i sneen.

For det andet, så brug et foto som grundlag for dit motiv. Det kan være et foto du selv har taget, eller et billede fra en bog eller et magasin. Og hvis du ikke har et foto du kan bruge, så gå online og find et godt foto via Google eller en af de mange fotobureauer.

For det tredje, så brug fotoet til at lave en grov skitse af dit motiv på lærredet.

For det fjerde, så prøv at bytte om på eller skifte farverne ud. Det er abstrakt kunst, og derfor er det tilladt at leget med former og farver, som du har lyst til. Og det giver ofte overraskende virkninger.

For det femte, så vælg farver der er meget forskellige. Hvis du vælger grå toner og sort og hvidt, så bliver resultatet ikke særligt spændende at kigge på. Farver med store kontraster er derimod spændende.

Overvejelser før jeg selv starter på et nyt værk

Inden jeg er startet op med selve maleprocessen. Så har jeg gjort mig en del overvejelser om, hvordan værket skal se ud med hensyn til motiv, farver og komposition.

Det næste skridt er så at klargøre de forskellige remedier jeg vil anvende. Det kan være de værktøjer jeg vil bruge, samt hvilke typer maling og hvilket farver der er de primære.

Så kommer klargøringen af det tomme lærred. Her er det ofte nødvendigt med en ekstra gang gesso, for at sikre malingen hænger fuldstændig fast. Det er specielt vigtigt ved store malerier. Og så kan det være, at lærredets overflade bliver behandlet med vand eller forskellige medier. Så jeg kan lave de effekter, jeg ønsker.

Herefter bliver lærredet ført igennem den proces jeg har planlagt. Ofte starter det med en skabelse af en struktur, hvorefter der bliver lange en grundlæggende maling på samt andre planlagte effekter.

Nu er lærredet klar til næste skridt i processen, hvor motiv, farver og komposition bliver skabt.

Frygten for det tomme lærred

Mange kunstnere møder det tomme lærred med stor frygt. De har problemer med at få startet processen med et nyt maleri. Få fastlagt hvad de gerne vil male motivmæssige, hvilke farver de vil anvende, og hvordan kompositionen skal sættes sammen. Og så få startet på lærredet med at påføre den første maling og de indledende streger.

Jeg har aldrig selv haft problemer med det. Mit hoved arbejder konstant med nye idéer. Den største udfordring for mig ligger mere i, at få sorteret i idéerne, så jeg kun bruger tid på de bedste af dem. Og får dem udviklet til et godt fundament for et – forhåbentligt – flot slutresultat.

Grundlæggende har jeg ikke en forventning om, at processen forløber perfekt hele vejen igennem. Der opstår altid uforudsete udfordringer, som der må tages hånd om. Og hvis jeg ikke er helt tilfreds med den måde kunstværket udvikler sig på. Så kan jeg altid lave de nødvendige tilpasninger, der gør at jeg kommer tilbage på sporet igen.

Hvad er det værste der kan ske?

At jeg ikke kommer videre i processen og må male et nyt motiv forfra. Så har jeg ganske vidst brugt en del maling, men samtidig lært en masse om hvad der IKKE virker og hvad der virker.

Har du udfordringer med at komme i gang med den kreative udvikling og et tomt lærred. Så finder du mange steder på nettet, hvor du kan blive inspireret til at komme i gang.

Det er altid fornuftigt at studere en eller flere kunstnere, der bevæger sig i det samme kunstneriske univers som dig selv. Og så følge dem på Pinterest, Facebook eller Instagram for at se hvordan de griber det an.

Jeg finder selv inspiration til mine værker rundt omkring i naturen – det kan være farver, farvesammensætninger, symboler, strukturer og former. Enten hjemme i haven, på rejser eller cykelture.

Her se du et par af de steder jeg har været, og taget fotos der senere er anvendt i forbindelse med skabelse af et maleri. I det øverste har anvendt en kombination af farverne. Og i det nederste har jeg brugt linjerne og perspektivet med dybden til placering af elementerne.

Lav et maleri - inspiration i haven
Lav et maleri - inspiration rejser

Sådan starter jeg på et tomt lærred

Her er jeg startet med to bomuldslærreder i 40×120 cm, der begge har en smal 20 mm blindramme.

Indtil videre har jeg ikke overvejet, hvad det endelige motiv skal være. Udgangspunktet er en idé om, hvordan jeg kan sammensætte forskellige farver, sturkturer og kontraster i en abstrakt verden.

Hvordan laver du et maleri ?

Elementer som symboler, former eller handling og bevægelse er der ikke lavet overvejelser om endnu. Og det er en åbent spørgsmål, i hvor høj grad de bliver tilføjet på et senere tidspunkt.

Det er en komtinuerlig proces at kreere et maleri. Idéen og tankerne bag holder ikke altid, så der er altid den mulighed, at jeg ender et helt andet sted end tiltænkt fra starten af.

Selve opstarten på et tomt lærred kan variere meget, alt efter havd der er jeg vil med kunstværket. Men oftest starter processen på én af de her 5 måder, alene eller i kombination:

jeg maler en eller flere grundfarver.
jeg tegner motiverne op med blyant, tusch, pasteller eller kridt.
jeg bruger neutral eller farvet strukturpasta.
jeg anvender malemedier, bl.a. blød og flydende gel.
jeg starter med at gøre lærrederne våde, og tilføjer lidt farve.

Hvordan laver jeg en struktur på lærredet ?

På de her 2 lærreder har jeg brugt to typer strukturpasta.

Én type i yderkanten med store sandkorn, som giver et rustikt udtryk. Og én i midten med en papirs-lignende masse, der giver en sammenhængende lidt trevlet grund.

Samlet betyder det, at overfladen har en stor variation. Og senere kan danne grund for udvikling af mange forskellige spændende detaljer og kontraster.

Den grundlæggende struktur i maleriet

De to pastaer har jeg ikke farvet ind, inden de er lagt på lærredet. Jeg skal bruge en hvid baggrund, fordi jeg her anvender en del transparente farver.

Hvis min baggrund ikke er helt hvid, så viser de transparente farver ikke den variation, jeg vil have frem i farvetonerne. Selvfølgeligt er det muligt at male med transparente farver på en uigennemsigtig farvet baggrund. Men det endelige resultat kan let blive lidt mudret, og farverne og nuancerne bliver vanskelige at skelne fra hinanden.

At lave transparente farver i flere lag er derimod en rigtig god idé. Det giver en utrolig stor variation i farvetonerne og tilføre billedet en stor dybde.

De 2 sturkturpastaer er lagt på med spartel og pensel – med en løs lidt tilfældig hånd – indtil jeg har fået en struktur med god variation.

Hvordan lægger jeg grundmaling på ?

Nu er det tid til at lægge den maling på, der udgør bunden:

I første omgang laver jeg et lag maling med sort farve, i yderkanten på alle fire sider.

Jeg arbejder malingen godt ind i lærred og struktur, så de er fuldstændigt mættet. Det er vigtigt, da der ovenpå den sorte farve senere bliver lagt tynde lag i andre farver. Formålet er at få det transparente rustikale look, som jeg gerne vil have danne grundtonen.

Lær hvordan du lægger grundmaling på dine malerier

Herefter lægger jeg forskelige farver på i den øverste del af de to lærreder: Den ene bliver malet råhvid og den anden petrol.

Der er brugt spraymaling, fordi det giver mulighed for en stor variation i gennemsigtigheden i malingen. Og samtidig har jeg sprayet med en kontrastfarve gennem et fintmasket net, da det tilføre lidt forskellige mønstre.

Nu får de to farver petrol og råhvid et støvet antikt look, når de bliver lagt ovenpå en mørk farve – som sort i det her tilfælde.

Her er 3 fotos med detaljer af, hvordan maleriet ser ud nu – tæt på – med struktur og grundmaling.

Sammenligning af detaljer i maleriet med farver og strukturer

Med struktur og grundmaling har jeg skabt et godt udgangspunkt, for den videre proces med at skabe et flot kunstværk.

Så næste trin i processen bliver nu at gå i gang med motiv, farver i de mellemliggende lag og kompositionen.

Og til sidst kommer så den endelige finish samt efterbehandling, inden værket er helt klar til offentliggørelse.

Jeg håber artiklen her – hvordan laver du et maleri ? – har givet lidt indsigt i, hvordan jeg griber processen an. Og jeg håber du fået lidt inspiration til, hvordan du selv arbejder med din kunst.

Se de malerier jeg laver

Jeg laver farverige abstrakte malerier, som giver liv og farver på væggene i dit hjem.

Alle malerier er unikke. Og der bliver kun anvendt de bedste materialer - topkvalitet maling, kraftigt lærred fra Italien og europæisk stavlimet fyrtræ til blindrammen.

Her kan du se flere fotos af malerierne, og læse om hvad der er baggrunden for motivet, samt hvordan maleriet er fremstillet.